Fitness is niet voor niks zo’n populaire sport. Iedereen kan het doen:

jong en oud, beginner en gevorderde, in de sportschool, thuis of in het park. Maar als je blessures wilt voorkomen, is het wél belangrijk dat je een training goed opbouwt, zorgt voor herstel na een training en rekening houdt met bijzondere omstandigheden, zoals je fysieke gesteldheid.

  • Hoe bouw je een training goed op?
  • Hoe stem je je training af op bijzondere omstandigheden?
  • Hoe zorg je voor goed herstel na een training?

Zorg dat je goed begeleid wordt als je net begint met fitnessen – dat kan veel blessures voorkomen.

Een fitnesstraining goed opbouwen: hoe doe je dat?

Als je fitnesst zonder geleidelijk het niveau en tempo op te bouwen, krijg je sneller blessures. Toch kunnen weinig sporters dat geduld opbrengen. Hopelijk overtuigt en motiveert de volgende informatie je om je conditie langzaam op te bouwen. Wat moet je doen om je training goed op te bouwen?

Je training opbouwen: hoe word je fitter?

Belangrijk doel van fitnessen is om je fitheid, ofwel conditie, te verbeteren. Hoe fit je bent, is afhankelijk van de kracht, snelheid en lenigheid van je spieren, en van je uithoudingsvermogen. Ook kun je je fitheid afmeten aan de verhouding tussen je spiermassa en je vetmassa.
Als je fit bent, voel je je niet alleen beter, je loopt ook minder kans op overgewicht en chronische ziekten als diabetes en depressie. Bovendien ziet een getraind lichaam er beter uit. Wil je fitter worden? Doe dan een combinatie van kracht- en cardiotraining.

Hoe stem je je training goed af op je belastbaarheid?

Stem de intensiteit van je training af op je belastbaarheid. Wil je weten hoe je dat doet? Laat je adviseren door een ervaren fitnessinstructeur in de sportschool.
Veel fitnessoefeningen zijn gebaseerd op oefeningen uit bodybuilding op wedstrijdniveau en op heilgymnastiek (tegenwoordig fysiotherapie genoemd). Dat betekent dat je ze niet zomaar kunt overnemen als niet-ervaren fitnesser. Vraag daarom een fitnessinstructeur met een gedegen opleiding of fysiotherapeut welke fitnessoefeningen het meest geschikt zijn voor jou.

Hoe weet je hoe groot je belastbaarheid is?

Je belastbaarheid wordt bepaald door de volgende factoren:
Het niveau waarop je fitness aan kan, en dat is een combinatie van uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid.
Je leeftijd: als je niet sport, neemt je belastbaarheid af en kun je minder aan.
Zwangerschap: door de specifieke hormonen in je lichaam vermindert je belastbaarheid tijdelijk.
Je fysieke gesteldheid: heb je bijvoorbeeld last van rugklachten of overgewicht?
Je mentale gesteldheid: heb je bijvoorbeeld last van stress of somberheid?

Uit welke vaste onderdelen een training altijd moet bestaan

Als een training de juiste opbouw heeft, heeft dat als voordeel dat je hem goed kunt afstemmen op je conditie, en dus op je belastbaarheid en fitheid. Zo voorkom je blessures. Een evenwichtige fitness training begint met een warming-up, daarna volgt de training, en tot slot is er een cooling-down.
Wat ook belangrijk is om blessures te voorkomen, is dat je traint op het niveau dat bij je past. Dus als je beginner bent, kies dan voor een lichtere training.
Als je al eens een blessure opliep, ben je soms extra gevoelig voor een nieuwe blessure. Vraag daarom in dat geval aan een deskundige (bijvoorbeeld een fysiotherapeut, sportarts of fitnessinstructeur) of het verstandig is om weer te trainen.

Stem je training af met je fitnessinstructeur

Wil je veilig trainen en de beste prestatie neerzetten? Stem je training dan vooraf met je fitnessinstructeur af. Hij kan je adviseren over je belastbaarheid en de intensiteit van je training. Maar ook over de fitnessoefeningen en het trainingsschema dat je kunt doen. Daarnaast kun je samen met hem bepalen welke trainingsvorm (groepsles, kracht- en/of cardio fitness) het beste bij jouw persoonlijke situatie en doel past.

Bron: veiligheid.nl